خبرهای روز تکنولوژی

  • ۰
  • ۰


در سال‌های اخیر با بالا رفتن انتظار مصرف‌کنندگان و پیشرفت تکنولوژی، مفهوم گوشی‌های میان‌رده کمی فرق کرده است. به طوری که هم‌اکنون می‌توان در این بین انواعی با کیفیت و توان پردازشی بسیار خوب یافت.

پردازنده های ارزان گوشی های میان رده

مهم‌ترین مشخصه یک گوشی میان‌رده خوب پردازنده و قلب تپنده آن است که در این زمینه شرکت‌های بزرگی نظیر کوالکام، مدیاتک، هواوی و سامسونگ محصولاتی را به بازار عرضه کرده‌اند. اما شاید رقابت اصلی دنیای پردازنده‌های موبایل را در کنار نمونه‌های موجود برای پرچم‌داران، محصولات توسعه‌یافته برای گوشی‌های میان‌رده دانست. این رقابت در سال‌های گذشته تا حدی زیاد شده است که در حال حاضر شاهد حضور پردازنده‌های میان‌رده‌ی بسیار توانمند (توان پردازشی برابر با انواع مخصوص پرچم‌داران سال گذشته) هستیم. با‌توجه به قدرت خرید کاربران و محبوبیت گوشی‌های میان‌رده، اطلاع از توانایی هر یک از این پردازنده‌ها اهمیت زیادی برای کاربران خواهد داشت. 

اما تعدد و تنوع پردازنده‌های مخصوص گوشی‌های میان‌رده منجر به گمراهی برخی کاربران شده است. در همین راستا در ادامه به معرفی مختصر و ارایه‌ی نتایج بنچمارک‌های پردازشی انتوتو ۷ محبوب‌ترین پردازنده‌های حال حاضر گوشی‌های هوشمند میان‌رده پرداخته شده است تا به‌صورت تقریبی با توان پردازشی هر یک و جایگاه آن آشنا شوید. با زومیت همراه باشید. 

کوالکام

تراشه های میان رده کوالکام

* اسنپدراگون 425
* اسنپدراگون 430
* اسنپدراگون 435
* اسنپدراگون 450


این شرکت تراشه‌های خود را در چهار سری 200، 400، 600 و 800 تولید می‌کند که البته به تازگی سری 700 نیز به جمع تراشه‌های کوالکام اضافه شده است. سری 600 و 800 مخصوص گوشی‌های میان‌رده و بالارده بوده و سری 400 و 200 مناسب برای گوشی‌های اقتصادی هستند. به دلیل استقبال کم از سری 200، مدلی از این سری را در لیست‌مان عنوان نکردیم. با این حال معروف‌ترین عضو این سری را باید تراشه 32 بیتی اسنپدراگون 212 دانست که با معماری قدیمی 28 نانومتری و چهار هسته 1.3 گیگاهرتزی، آن هم از نوع منسوخ شده کورتکس A7، در قلب نوکیا 2 جا گرفته است. 


سامسونگ

تراشه های میان رده سامسونگ

* اگزینوس 7570
* اگزینوس 7870
* اگزینوس 7872
تراشه‌های موبایلی سامسونگ تحت نام اگزینوس تولید شده که امروزه نمونه‌های جدید آن از سری 5، 7، 8 و 9 هستند. در لیستی که به این منظور تهیه کرده‌ایم، تراشه‌هایی از سری 5 و 7 را خواهید دید که بیش‌تر در گوشی‌های سری J به کار رفته‌اند. هر چند که سامسونگ پای امثال اگزینوس 7870 را به برخی گوشی‌های میان‌رده هم‌چون گلکسی A6 2018 نیز باز کرده است! 
هواوی
چیپست‌های تولیدی این شرکت (که توسط شرکت زیرمجموعه‌ای به نام های‌سیلیکون و تحت نام کایرین تولید می‌شوند) بیش‌تر از سری 600 و 900 بوده‌اند. سری 900 اختصاص به پرچمداران اخیر هواوی داشته و سری 600 نیز بیش‌تر در گوشی‌های میان‌رده این کمپانی استفاده شده است. هواوی در گوشی‌های ارزان‌قیمت و رده‌پایین خود عموما از تراشه‌های سری 400 کوالکام و یا تراشه‌های اقتصادی مدیاتک بهره می‌گیرد. به این ترتیب نمی‌توانیم مورد خاصی را برای کایرین در این بخش در نظر بگیریم. البته مدل‌های قدیمی این کمپانی می‌توانستند در این لیست جای بگیرند، اما از آن‌جا که قرار را بر این گذاشتیم که تنها به بیان پردازنده‌های جدید و پرکاربرد بپردازیم، از درج نام آن‌ها در این بخش خودداری کردیم.

 

مدیاتک

تراشه های میان رده مدیاتک

*مدیاتک MT6737T
*مدیاتک MT6750
*مدیاتک هلیو A22


با آن‌که پردازنده‌های موبایل این کمپانی به دلیل تکنولوژی‌های ضعیف‌تر و عدم بهینه‌سازی کافی، غالبا از رقابت با رقبا عاجز هستند، اما به دلیل قیمت پایینی که مدیاتک برای آن‌ها در نظر گرفته، در شرق قاره کهن (مخصوصا کمپانی‌های کم‌تر شناخته شده چینی) با استقبال روبرو شده و در گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان رده ای چون هواوی y5p مورد استفاده قرار می گیرند. برای اطلاه بیشتر درباره این گوشی ارزان قیمت هواوی می توانید به این لینک مراجعه نمایید. 
مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، معروف‌ترین و کاربردی‌ترین پردازنده‌های موبایل در بخش پایین‌رده بودند که سعی کردیم به طور خلاصه با مشخصات اصلی و توانایی‌های هر یک شما را آشنا کنیم. 

  • ۰۰/۰۲/۲۳
  • آیدا نصیری

نظرات (۱)

بسیار مطلب مفیدی بود

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی