خبرهای روز تکنولوژی

  • ۰
  • ۰

در سال‌های اولیه، دستگا‌ه‌هایی بودند که تفاوت‌های چشم‌گیری با گوشی‌های هوشمند داشتند و اصلی‌ترین تفاوت مستقیما به ابعاد مربوط می‌شد. طی چند سال اخیر مرز بین تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند کمرنگ‌تر‌ شده است و امروزه گوشی‌هایی عرضه شده‌اند که ابعاد بزرگی دارند.

هم‌زمان تبلت‌ها نیز متحول شده‌اند. درحالی‌که قبلا طراحی حاشیه‌دار و ضخیم در بین اکثر تبلت‌ها به‌ چشم می‌خورد، تبلت‌های امروزی به ظاهر مدرن‌تری مزین هستند، دوربین قوی‌تری نسبت ‌به قبل دارند، رابط کاربری‌شان بهینه‌تر شده است و به‌طور کلی، رنگ و بوی کاربردی‌تری پیدا کرده‌اند.

خرید تبلت

شرکت‌های فعال در بازار تبلت برای محبوب ‌نگه‌‌داشتن این دسته از دستگاه‌های الکترونیکی، ویژگی‌های خاصی به آن‌ها اضافه می‌کنند تا مشتریان تمایل بیشتری به تهیه‌ی تبلت نشان دهند. با وجود انتخاب‌های بسیار زیاد از کجا باید فهمید کدام‌یک از تبلت‌ها، بهترین انتخاب برای ما است؟ آیا الزاما تبلتی گران‌قیمت و بالا رده نیاز داریم یا تبلت‌های ارزان‌قیمت نیز می‌توانند از پس کارهای مورد نظر ما بربیایند؟ 

 

قوانین عمومی خرید تبلت


تبلت‌ها در ابعاد و با قابلیت‌های متنوع تولید می‌شوند و به ‌همین دلیل تبلتی که شما استفاده می‌کنید، لزوما قرار نیست جواب‌گوی نیازهای دوست‌تان باشد. ابعاد متفاوت، معیار بسیار پراهمیتی است؛‌ بااین‌حال نکات دیگری را نیز باید مورد نظر قرار داد. پیش از هر چیز باید تعیین کنید که چرا تبلت می‌خواهید؟ در مراحل بعد توجه به قیمت و... اولویت پیدا می‌کند.

شناسایی نیازها


قبل از اینکه سراغ بررسی مشخصات فنی تبلت‌ها بروید، باید سؤال مهمی از خود بپرسید: «چه هدفی از خرید تبلت دارم؟».

می‌‌خواهید تبلت را جایگزین لپ تاپ یا سیستم دسکتاپ کنید یا صرفا به‌ دنبال دستگاهی می‌گردید که بتوان از آن برای تماشای فیلم در مسافرت‌ و وب‌گردی در وقت‌های آزاد استفاده کرد؟ نیاز دارید دائم به اینترنت متصل باشید؟ امکان افزایش ظرفیت حافظه‌ی دستگاه برای شما مهم است؟ در هر صورت، نیاز شما از دستگاه فاکتوری اساسی برای انتخاب و خرید محسوب می‌شود. همه‌ی این‌ها، سؤال‌هایی هستند که می‌توانند کمی مسئله را واضح‌تر کنند.

توصیه می‌کنیم تمام نیاز‌هایی را که از تبلت دارید یادداشت و دسته‌بندی کنید و درنهایت مواردی را نگه دارید که بیشترین ضرورت را دارند. با این کار مهم‌ترین معیارها را مشخص می‌کنید.

تعیین بودجه

قیمت و خرید تبلت ارزان
گران بودن تبلت لزوما به ‌معنی داشتن بهترین کیفیت نیست و تبلت‌های ارزان‌قیمت لزوما دستگاه‌هایی به‌درد‌نخور و ناکارآمد نیستند. بنابراین تصورات اولیه‌ی خود از نحوه‌ی تعریف دستگاه‌ها براساس قیمت را برای مدتی کنار بگذارید و مطابق با قابلیت‌‌ها و قدرت پردازشی که هر تبلت ارائه می‌دهد، گزینه‌های در دسترس را بررسی کنید.

عوامل متعددی روی سیاست قیمت‌گذاری تبلت‌ها اثرگذار هستند. ممکن است آمازون تبلت کیندل Fire HD 7 را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه وارد بازار کند و از آن طرف آیپد پرو که نه از درگاه HDMI پشتیبانی می‌کند و نه امکان افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهد، قیمت پایه‌ی زیادی داشته باشد. هیچ‌کدام از این قیمت‌گذاری‌ها بی‌دلیل نیستند.

درواقع، آمازون تبلت خود را برای رقابت با هفت اینچی‌ها به بازار عرضه می‌کند؛ تبلت‌هایی که به‌طور معمول قیمتی مقرون‌به‌صرفه دارند. بدین ترتیب آمازون ملزم است تبلتی با قابلیت‌ و ویژگی‌های بسیار و قیمت مناسب عرضه کند تا توجه کاربران به ‌سمت محصول جلب شود. از آن طرف آیپد پرو اپل به‌ علت داشتن عملکردی فوق‌العاده، پشتیبانی عالی از اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری جذاب با اکوسیستمی قدرتمند و مرتبط به یکدیگر، قیمت بالاتری دارد و جامعه‌ی متفاوتی را هدف قرار می‌دهد.

سعی کنید فراتر از قیمت دستگاه فکر کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که در صورت پرداخت هزینه‌ی خرید تبلت، قرار است به چه مشخصه‌ها و قابلیت‌هایی در حوزه‌ی سخت‌افزار و چه نرم‌افزار دست پیدا کنید.

توجه به برند

بهترین برند تبلت
یکی از معیار‌ها در انتخاب بهترین تبلت، شرکت تولیدکننده است. برخی از شرکت‌ها در طول چند سال اخیر، خود را ثابت کرده‌اند و اکنون دستگاه‌هایی عالی تولید می‌کنند که علاوه بر ویژگی‌های خاص، از رابط کاربری منحصر‌به‌فردی نیز برخوردار هستند.

توجه به شرکت یا برند تولیدکننده‌ی تبلت زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که قصد خرید تبلت اندرویدی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید تبلت‌های زیادی از شرکت‌های مختلف با سیستم‌عامل اندروید در بازار وجود دارند. به همین دلیل قبل از خرید تبلت اندرویدی بهتر است درباره‌ی شرکت سازنده‌ی تبلت تحقیق کنید تا از پشتیبانی بلندمدت، کیفیت ساخت تبلت‌ و موارد بیشتر آگاهی کافی را پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم شرکت‌های نام‌آشنا را در اولویت قرار دهید.

ابعاد


ابعاد تبلت‌ها بسیار متنوع است. تا چند سال پیش می‌توانستیم بگوییم بزرگ‌ترین تبلت‌های بازار ابعاد ۱۳ اینچی دارند؛ اما امروزه دستگاهی مثل Galaxy View 2 با صفحه‌نمایش ۱۷٫۳ اینچ یا تبلت HUAWEI MatePad T10s با ابعاد کوچکتر یعنی 10 اینچ در دسترس هستند. تبلت‌های امروزی با سیستم‌عامل، طراحی، کیفیت صفحه‌نمایش و پردازنده‌های مختلف ساخته می‌شوند. بنابراین بهتر است هر کدام را در دسته‌های مختلف به شما معرفی کنیم تا زمان خرید کار راحت‌تری پیش رو داشته باشید.

تبلت‌ها براساس ابعاد صفحه‌نمایش دسته‌بندی می‌شوند. وقتی از ابعاد صفحه‌نمایش سخن می‌گوییم، منظورمان حالت مورب (از گوشه‌ای به گوشه‌ی دیگر) است.

وزن و کیفیت ساخت


افزون ‌بر ابعاد، نکته‌ای که شاید در نگاه اول مورد توجه کاربران زیادی نباشد، وزن تبلت است. تبلت‌ها دستگاه‌هایی قابل ‌حمل هستند و این یعنی در حالت استاندارد وزن مناسبی دارند. همان‌طور که بالاتر گفتیم، پیش از اقدام به خرید تبلت باید نیازهایتان را شناسایی کنید. برخی افراد ممکن است نیاز داشته باشند که ساعت‌ها تبلت را در دست بگیرند. در چنین شرایطی، سنگین بودن تبلت‌ بسیار آزاردهنده می‌شود.

هرچه وزن تبلت‌ کمتر باشد، بهتر است؛ بااین‌حال سبک بودن تبلت نباید به قیمت کاهش مقاومت آن تمام شود. تبلت‌ها در برابر سقوط از ارتفاع، آسیب‌پذیرتر از گوشی هستند. ابعاد بدنه‌ی تبلت نیز اهمیت دارد. با این توضیح که برای نگه داشتن تبلتی عریض و سنگین در حالت عمودی، ممکن است به مشکل بربخورید.

تبلت‌های زیادی با بدنه‌ی فلزی پیدا نمی‌شوند. بسیاری از کاربران ممکن است در تبلت از قاب استفاده کنند و به ‌همین دلیل شاید جنس بدنه‌ی تبلت در نگاه اول موضوع مهمی نباشد. بااین‌حال جنس بدنه و به‌طور کلی کیفیت ساخت برای شماری از افراد اهمیت به‌خصوصی دارد و درصورتی‌که جزو آن دسته هستید، بهتر است نکته‌ی مهمی را بدانید: در تبلت‌هایی که پایین‌رده و میان‌رده هستند، نمی‌توانید انتظار کیفیت ساخت بالایی را داشته باشید. تبلت‌های رده‌بالا عموما بدنه‌ی فلزی دارند و در دست گرفتن آن‌ها حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌کند.

پردازنده‌


تبلت‌ها (به‌خصوص تبلت‌های رده‌بالا) عموما به پردازنده‌هایی مجهز می‌شوند که می‌توانند اپلیکیشن‌ها را به ‌شکل روان اجرا کنند. آیپدهای اپل در این زمینه مثال‌زدنی هستند. پردازنده، قلب تپنده‌ی هر دستگاه الکترونیکی است و پیشرفته بودن آن به ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری سطح بالا منتهی می‌شود. معماری آرم تسلط در خور توجهی بر پردازنده‌های تبلت‌ها دارد و پردازنده‌هایی که اپل بر پایه‌ی این معماری می‌سازد، بسیار توانمند هستند؛ چه در زمینه‌ی پردازش‌های عادی چه در زمینه‌ی پردازش‌های متکی ‌بر شبکه‌ی عصبی و هوش مصنوعی. 

همانند دنیای موبایل، پردازنده‌های رده‌پایین ارزان‌قیمت تبلت‌ها نیز از چهار هسته‌‌ بهره می‌برند که خرید آن‌ها دیگر توصیه نمی‌شود. پردازنده‌های توانمند‌تر تبلت‌ها به عموما ۸ یا تعداد بیشتری از هسته مجهز هستند. البته فراموش نکنید تعداد هسته به‌هیچ‌وجه معیار توان پردازشی نیست و مواردی مانند معماری به‌کاررفته، فرکانس کاری و لیتوگرافی در توان نهایی بسیار تأثیرگذار هستند. حافظه‌ی رم نیز مانند گوشی‌های هوشمند، در تبلت‌ها یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها است. پیشنهاد می‌کنیم تبلتی با حداقل ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم خریداری کنید تا تضمین خوبی از عملکرد بدون مشکل آن در اجرای اپلیکیشن‌های سنگین و کاربری مناسب طی سال‌های آینده داشته باشید.

صفحه‌نمایش


صفحه‌نمایش، راه ارتباطی شما با تبلت است و به ‌همین دلیل اهمیت فوق‌العاده زیادی در تجربه‌ی کاربری دارد. همان‌طور که گفتیم ابعاد صفحه‌نمایش تبلت‌ها حتی ممکن است به ۱۷ اینچ هم برسد. البته اکثر تبلت‌های رده‌بالا صفحه‌نمایش ۱۰ تا حداکثر ۱۳ اینچ دارند. صفحه‌نمایشی این‌چنینی باید زاویه‌ی دید گسترده، وضوح زیاد و پنلی با توانایی نمایش صحیح رنگ‌ها داشته باشد. بسیاری از افراد تبلت را اصلی‌ترین وسیله برای تماشای فیلم می‌دانند و به ‌همین دلیل صفحه‌نمایش در تبلت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. 


 

  • ۰۰/۰۳/۰۱
  • آیدا نصیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی